Aan de slag met 'het nieuwe normaal' - Waadwizer
De aangepaste heropening van basisscholen hing natuurlijk al een tijdje in de lucht toen het bericht kwam dat per 11 mei kinderen weer naar school gaan. Ook onze scholen staan voor het vraagstuk wat het 'nieuwe normaal' nou in de praktijk inhoudt. En hoe neem je als team de lessen uit de afgelopen twee maanden mee om het onderwijs te verbeteren? We zijn te gast bij Margriet Faber, directeur van Waadwizer in Tzummarum. "Op een aantal vlakken gaan we zeker slimmer werken, we hebben nu gezien dat op sommige terreinen afstand niet hoeft te betekenen dat er achterstand ontstaat."
Tzummarum is een dorp met 1400 inwoners in de gemeente Waadhoeke. Iets van het midden staat de enige school die het dorp rijk is. Sinds vorig jaar is Waadwizer het kloppende onderwijshart van dit typisch Noord-Friese dorpje. Na de aankondiging stond directeur Margriet Faber voor de opgave om uit de verschillende opties voor opstarten de route te kiezen die voor leerlingen het beste is. "En dat was best een lastige klus, het is moeilijk om een oplossing te vinden die voor zoveel mogelijk mensen werkt."
Leerling voorop
De school kiest ervoor om halve dagen les te geven, waarbij er voor leerlingen en leerkrachten sprake is van een ochtendploeg en een middagploeg. Margriet vertelt over de afweging die de school gemaakt heeft het volgende: "In deze fase vinden we het heel belangrijk om kinderen elke dag weer even te zien. De afgelopen tijd heeft er voor leerlingen ingehakt, het is goed om dit ook met elkaar te bespreken en te verwerken. Daar moet tijd en ruimte voor zijn, en iedere leerkracht wil graag zijn leerlingen gezien hebben. Ook met part-time functies en wisselende lesdagen lukt dit binnen dit model."
Structuur
Margriet vervolgt: "Veel ouders hebben gelukkig hun best gedaan om zoveel mogelijk een vast ritme aan te houden, maar als opmaat naar volledige dagen is het voor leerlingen goed om ze zoveel mogelijk te laten wennen aan een dagelijkse schoolstructuur. We komen zo ook tegemoet aan de wens van ouders om de instructiemomenten bij school neer te leggen. Hierdoor hoeft tijdens het dagdeel dat thuisgewerkt wordt alleen rekening gehouden te worden met maakwerk."
Belangen
Margriet begrijpt dat de school hiermee ingaat tegen het advies dat landelijk gedaan is. "We hebben de plaatselijke situatie en de situatie van leerlingen en leerkrachten als uitgangspunt genomen. Het landelijke advies is met name gericht op het verminderen van vervoersbewegingen, maar in Tzummarum is dit minder aan de orde. Daarnaast zorgen we er natuurlijk voor dat er voldoende tijd zit tussen de ochtend- en middaggroepen. Deze tijd gebruiken we voor schoonmaken en het voorkomen van te veel samenscholing rond het schoolplein. Er is dus sprake van een controleerbare situatie, waarmee we zoveel mogelijk belangen kunnen dienen."
Video als extra instrument
Op 16 maart stond Margriet met haar team voor de uitdaging om onderwijs op afstand vorm te geven. Zo nam meester Stijn instructievlogs op en droeg iedereen binnen het team een steentje bij. Nu speelt het vraagstuk hoe je na die periode de positieve aspecten van les op afstand mee kunt nemen in het onderwijs. Hier heeft het team goed over nagedacht. Zo wordt met name video voortaan als extra instrument ingezet bij de instructie van leerlingen. "Sommige kinderen kunnen misschien nog niet fysiek naar school, vanwege het advies om ook bij milde klachten of verhoogd risico voorzichtig te zijn. De instructiemomenten worden gefilmd, zodat ze live bekeken kunnen worden via Teams.
Eventueel kunnen leerlingen dit later ook terugkijken. Op deze manier bouwen we ook een bibliotheek van instructievideo's op die nog jaren van waarde is. Dit principe geldt trouwens ook als een leerkracht door omstandigheden niet zelf op school kan zijn. Via Teams kan deze collega instructie geven aan leerlingen die in de klas zitten, waarna onder begeleiding van een ander teamlid de verwerking plaatsvindt. Teams kan ook bij verlengde instructie ín de school een mooi middel zijn. Er zijn genoeg mogelijkheden die we nog gaan verkennen."
"Afstand hoeft niet per sé te leiden tot achterstand, uit deze unieke periode kun je veel lessen halen die je school ten goede komen"
Blijvend veranderd
Is het onderwijs blijvend veranderd in de afgelopen periode? Margriet vindt van wel. "Ik denk dat we als school hebben geleerd dat je flexibel kunt zijn en op meerdere manieren toch het beste proces voor je kinderen kunt bereiken. Ook kun je op een aantal vlakken gerust zeggen dat afstand niet per sé leidt tot achterstand. En waarom zou je deze vaardigheden niet óók kunnen inzetten als het 'nieuwe normaal' weer de vorm aanneemt van wat we gewend waren. Zo kun je uit deze unieke periode toch veel lessen halen die je school ten goede komen."