De Fierljepper heeft opnieuw Meest Mediawijze groep van Friesland
De maand november trapten we af met de Week van de Mediawijsheid. Net als voorgaande jaren deden veel van onze scholen van 4 tot en met 11 november mee aan het spel ‘Mediamasters’. De bovenbouw van SWS De Fierljepper kwam maandag, net als vorig jaar, als Meest Mediawijze groep van Friesland uit de bus. De klas van leerkracht Gerard Holwerda wist maar liefst 14.415 bits te scoren.
Mediamasters is een spel met een quizelement waarbij je zoveel mogelijk bits moet scoren. Deze bits verdien je door vragen goed te beantwoorden. Die vragen gaan over vijftien verschillende onderwerpen op het gebied digitale geletterdheid; privacy, reclame, social media gebruik, nepnieuws, enzovoorts.
Gerard Holwerda wist met zijn groep 6/7/8 de meeste bits van Friesland te scoren. “Elke dag hebben we aandacht besteedt aan Mediamasters door drie onderwerpen te behandelen en daar de vragen over te beantwoorden. We hebben filmpjes gekeken en zijn veel met elkaar in gesprek gegaan. Ook kwam er op maandag een collega van het iNNOVATORIUM langs. Hij heeft de leerlingen meer geleerd over hoe je een goede video kunt maken. Die kennis konden de leerlingen direct toepassen in de opdrachten van Mediamasters”, vertelt Gerard.
Hoe Gerard zijn klas zoveel punten heeft gescoord is volgens hem goed te verklaren: “we hebben onder schooltijd ook veel aandacht besteedt aan de individuele opdrachten. Zo hebben twee jongens uit mijn klas een podcast gemaakt over mediawijsheid en hebben andere leerlingen een filmpje gemaakt over kinderrechten op het gebied van privacy. Veel scholen laten die extra opdrachten achterwege, maar daarmee laat je belangrijke punten liggen.”
Gerard is zo fanatiek met Mediamasters omdat hij mediawijsheid een erg belangrijk onderwerp vindt. “Bijna alle kinderen in mijn klas hebben een telefoon. En daarop zie je van alles voorbijkomen. Soms is er bijvoorbeeld onderling onenigheid op WhatsApp, maar ja, de volgende dag zit je wel weer bij elkaar in de klas. Bovendien word je online veel onbewust beïnvloed. Bijvoorbeeld door kleuren. Zo doet een rode kleur je sneller overgaan tot actie. En wat te zeggen van Autoplay, waarbij je voordat je het weet uitkomt bij filmpjes die je eigenlijk niet wilt zien. Hoe ga je met dit soort situaties om? Ik wil mijn leerlingen bewust maken, ze erop voorbereiden en ze leren hoe ze er veilig mee om kunnen gaan.”
Om de kans op de landelijke winst de volgende keer te vergroten, ligt er al een plan klaar. “Komend jaar gaan we ook in het weekend aan de slag met de opdrachten. De kinderen hebben er spijt van dat we dat dit jaar niet gedaan hebben. Dat heeft ons net die paar punten gekost die we nodig hadden om de landelijke titel te winnen”, aldus Gerard.
In totaal deden er 8.000 Nederlandse scholen mee aan de wedstrijd. De bovenbouw van SWS De Fierljepper is 13e van Nederland geworden. De meest Mediawijze school van Nederland is de Nicolaas Maesschool uit Amsterdam. Zij hebben 15.792 bits gescoord.