Hoe maak je een film? Op OBS De Cingel weten ze het!
Kinderen komen steeds vaker in aanraking met bewegend beeld in de vorm van film. Denk aan Youtube, vloggers of TikTok. Met al die overvloed aan beeld wordt het voor kinderen steeds belangrijker om te weten hoe communicatie via beeld werkt. Daarom heeft groep 7 en 8 van OBS De Cingel in Menaam een serie lessen gevolgd, georganiseerd vanuit Filmhub Noord. "Op onze school zijn we al veel bezig met brede vaardigheden, daar hoort kennis en creativiteit met film ook bij."
Miriam de With, filmmaker en docent
Jeroen Wagenaar, directeur OBS De Cingel
De lessen werden gegeven door Miriam de With, zelf filmmaker. De insteek is volgens Miriam eenvoudig: "Film is eigenlijk net een taal met eigen regels. Als je het ABC van bewegend beeld kent kun je er ook mee communiceren. Maar leerlingen ontdekken ook dat soms niet alles is wat het lijkt. Eigenlijk is er heel veel nep, omdat je gebruik kunt maken van trucjes om het beeld te manipuleren. Dus die vlogger die een strak filmpje van 10 minuten heeft gepost, heeft daar misschien wel een volle dag werk aan gehad."
Logische opbouw
Daarom zat er een logische opbouw in het programma, waarbij eerst aandacht was voor filmtheorie. Uiteindelijk was het doel om zelf een korte film te maken. Jeroen Wagenaar, directeur van OBS De Cingel, vertelt: "De leerlingen kregen uitleg en gingen direct aan de slag met een oefening. Hierdoor konden ze snel de link leggen tussen wat Miriam had uitgelegd en hoe ze dit konden toepassen."
Door de lessen hebben leerlingen kennis gemaakt met hoe je een verhaal vertelt met losse beelden en het gebruik van een storyboard. Maar ook hebben ze geleerd hoe je keuzes maakt in wat je wel of niet filmt, vanuit je verhaal. Of hoe je met compositie het verhaal wat je wilt vertellen kunt versterken.
Het artikel gaat verder onder de video
Kijkje in de keuken
Miriam en Jeroen hopen dat dit kijkje in de keuken van filmmakers leerlingen helpt om te zien hoe film werkt. Jeroen Wagenaar: "Dat geldt natuurlijk voor het kritisch zijn over wat je ziet. Maar we hopen hiermee ook dat kinderen hun creativiteit kunnen uiten met beeld. Dat vinden we als school belangrijk, maar leerlingen hebben hier hun hele leven nog wat aan."
En wat vonden de leerlingen er zelf van? Die vonden het leuk! Yente vond de lessen interessant. "Rekenen en taal doen we elke dag, maar dit was echt iets nieuws." Ook Aron geeft aan dat dit van hem vaker mag: "Ik snap nu veel beter wat er achter een filmpje zit als ik een vlogger zie. Dat is best handig."