Leerkrachten van OBS De Steven zijn blij met hun werkplek en scoren Klassewerkplek titel
Het is feest bij OBS De Steven in Franeker! De basisschool deed dit jaar voor het eerst mee aan het Klassewerkplek-onderzoek. In dit onderzoek beoordeelt een onafhankelijk instituut het werkgeluk op basisscholen. En met succes: de school scoorde direct een zeer hoge score en mag zichzelf vanaf nu een Klassewerkplek noemen. Het is een bijzondere prestatie, want OBS De Steven is de enige basisschool in Friesland met deze eretitel.
Trots op erkenning teamwerk
Directrice Dukke Wiersma is vanzelfsprekend enorm trots op deze nieuwe titel. “Ik vind het geweldig in dit onderzoek terug te lezen dat onze leerkrachten blij zijn met hun werkplek. Het is een mooie bevestiging van wat je ook voelt binnen ons team: er heerst een fijne sfeer en we hebben een gezamenlijke verantwoordelijkheid. We bieden op OBS De Steven gepersonaliseerd onderwijs en daarbinnen zijn onze leerkrachten vakspecialisten. Dit betekent dat zij zich volledig kunnen verdiepen in het vak dat zij het allerleukste vinden om te geven. En doen wat je leuk vindt, draagt natuurlijk direct bij aan het werkplezier.”
Balans in profielen en informeel leiderschap
De kracht van het team op OBS De Steven zit hem volgens Dukke in de verschillende profielen. “We hebben heel veel verschillende types in ons team, waardoor leerkrachten complementair zijn aan elkaar. Zo houden we de boel in balans, wat de sfeer ten goede komt. Daarnaast is er bij ons op school absoluut geen hiërarchie. Ik ben groot voorstander van informeel leiderschap en vertrouw op de beslissingen van de leerkrachten. Daardoor voelt iedereen zich gezien en serieus genomen.”
Werkplezier in basisonderwijs vergroten
Het doel van Klassewerk? Van het basisonderwijs de tofste sector maken om in te werken! Hiervoor vraagt Klassewerkplek leerkrachten om zelf te oordelen over het werkgeluk op hun school. Daarbij kijken ze naar 7 thema’s die bijdragen aan het werkgeluk. Alle deelnemende scholen ontvangen na het onderzoek een uitgebreide rapportage zodat ze heel duidelijk inzichtelijk hebben wat ze nog meer kunnen doen om het werkgeluk op het basisonderwijs te vergroten.