"Ontdekken dat je ergens goed in bent geeft je zelfvertrouwen een boost"
Komende vrijdag is het 'Wereld Jonge Talentendag'. Bij Elan Onderwijsgroep hebben we passie voor elk talent. Daarom geven we deze week een inkijkje in een paar van onze scholen die iets bijzonders doen rondom het ontwikkelen van talent. OBS ’t Fonnemint in Sint Annaparochie werkt met ateliers. In deze opzet is ook een belangrijke rol weggelegd voor het talent van de medewerkers. Leerkrachten Rya Bakker en Klasina Oud vertellen ons hoe.
“We zijn allemaal ergens anders goed in. Dat geldt niet alleen voor onze leerlingen, maar ook voor ons als juffen en meesters”, begint Rya. “Wij kijken naar elkaar en weten wie affiniteit heeft met een bepaald talent. Een leerkracht in ons team is goed met muziek en is dan de drijvende kracht achter een atelier over zangles. Het gaat daarbij ook om de uitstraling die je hebt. Kinderen zien dat zo’n leerkracht passie heeft voor een bepaald thema en dat draagt absoluut bij aan het succes van een atelier.”
'Werkplaats'
Tijdens de ateliers worden de groepen door elkaar gehusseld. Leerlingen komen op die momenten in contact met kinderen uit andere groepen. Rya vertelt hierover: "Dat vinden ze best fijn. Er worden groepjes gevormd en de kinderen gaan in een zogenaamde 'werkplaats' met een onderwerp bezig. Ze leren met elkaar samen te werken en helpen elkaar als dat nodig is. Een atelier duurt drie weken. De leerlingen zijn dus op meerdere momenten bezig met een project.”
Rya en Klasina zijn erg trots op het aanbod dat ze kunnen aanbieden. Klasina: “Er is altijd wel iets waar de kinderen goed in zijn. De talenten van onze leerlingen worden echt aangesproken.” Dat gaat niet altijd vanzelf. Rya: “Er zijn kinderen die een aversie hebben tegen bepaalde onderwerpen. Je kunt hen met een atelier over een drempel heen helpen, zodat ze het toch een kans geven. Wanneer dan vervolgens blijkt dat een kind een knutselopdracht toch wel heel leuk vindt, is dat een mooie opsteker. Ontdekken dat je ergens goed in bent geeft je zelfvertrouwen een boost.”
"Je kunt met een atelier leerlingen
over een drempel heen helpen, zodat ze lastige dingen toch een kans geven"
Omgaan met teleurstellingen
De leerlingen zijn blij met de ateliers die de 't Fonnemint aanbiedt. Over de afwisseling met de reguliere vakken vertelt Rya: “Ze zijn met totaal iets anders bezig in de werkplaatsen. Daarnaast doen ze vaak iets met hun handen en meestal moet er iets concreets gemaakt worden. De leerlingen leren zo naar een doel toe te werken.”
“We hebben onze leerlingen af en toe moeten teleurstellen, omdat de ateliers niet doorgingen vanwege de coronasituatie. Dat is natuurlijk jammer, maar tegelijkertijd leer je ze wel omgaan met situaties waarin het niet gaat zoals verwacht. Gelukkig zijn we flexibel en bieden we alternatieven aan.”
“Ouders of pakes en beppes kunnen ook meehelpen, bij hen zit veel talent"
Betrokkenheid
Inmiddels wordt verder gekeken dan alleen de talenten van de leerkrachten van ’t Fonnemint. Rya: “Ouders of pakes en beppes kunnen ook meehelpen. Ook daar zit veel talent. Met de ateliers geven we hen de kans om de kinderen te begeleiden. Natuurlijk vinden de meesten dat wel een beetje spannend, maar ze doen het toch.” Klasina: “Je haalt ouders en grootouders de school in. De betrokkenheid met de school wordt daardoor vergroot.”