"Ieder kind levert vanuit eigen talent een belangrijke bijdrage"
Komende vrijdag is het 'Wereld Jonge Talentendag'. Bij Elan Onderwijsgroep hebben we passie voor elk talent. Daarom geven we deze week een inkijkje in een paar van onze scholen die iets bijzonders doen rondom het ontwikkelen van talent. OBS Op 'e Trije in Ferwert zet sinds kort speciaal opgeleide leerkrachten in, zogenaamde ‘talentenfluisteraars’. We nemen een kijkje in de school om te zien welke positieve invloed dit heeft op het onderwijs en de kinderen.
Het aanspreken van talent neemt een belangrijke positie in binnen het onderwijs van Op 'e Trije. Om deze ontwikkeling te stimuleren organiseert de school met regelmaat een creatieve middag voor de leerlingen. Dit programma wordt 3TT genoemd: Trije Top Talent. Daarnaast worden leerkrachten ingezet als zogenaamde 'talentenfluisteraars'.
Directeur Nico Woudwijk legt uit: “Een talentenfluisteraar is een leerkracht die gesprekken voert met een leerling om het kind beter te leren kennen. Hij of zij stelt vragen en ontdekt samen met het kind welke talenten een leerling heeft. Dit is belangrijk in het leerproces. Als je vroeg ontdekt wie je bent en waar je sterke punten liggen kom je een stuk 'steviger' van de basisschool af.”
Stromingen
In de praktijk kunnen kinderen een keuze maken uit vijf stromingen. Dit zijn foto- en videobewerking, maakonderwijs, theater & muziek, sport & spel en voeding. Nico: “Veel leerlingen kiezen in eerste instantie een stroming waar ze al affiniteit mee hebben. Tijdens de lessen talentontwikkeling gaan ze in groepen aan de slag om te ontdekken waar ze binnen die stroming goed in zijn." De talentenfluisteraars zoeken samen met de leerling naar zijn of haar sterke punten. Het gaat dus in belangrijke mate om bewustwording. "Een kind ontdekt: 'Hee, ik vind dit leuk én ik ben er ook nog eens heel goed in'", aldus Nico.
Elkaar beter kennen
Dit vertaalt zich naar opdrachten waarbij kinderen in groepen werken. Nico vertelt hierover: “Een klas is divers, want er zijn veel verschillende talenten. Leerlingen kennen nu elkaars talenten een stuk beter. Je ziet dat ze daar ook gebruik van maken, bijvoorbeeld bij het maken van een werkstuk. Ieder kind heeft een eigen rol in binnen de groep."
Zo zijn er leerlingen die goed zijn in fouten zoeken, de ‘foutenspeurneus’. Andere leerlingen zijn zogenaamde woordkunstenaars, omdat ze een vlotte pen hebben. En weer anderen zijn echte 'mooimakers' die goed zijn in de opmaak van het werkstuk. "Het resultaat is dat ieder kind vanuit eigen kracht een belangrijke bijdrage levert. Dat is goed voor henzelf én hun nabije omgeving”, aldus Nico.
"Het resultaat van samenwerken vanuit talent is dat ieder kind vanuit eigen kracht een belangrijke bijdrage levert"
Integreren in regulier aanbod
De gesprekken tussen kinderen en de talentenfluisteraars leveren zichtbare resultaten op. “Als leerkracht sta je veel meer in verbinding met je leerlingen. Een leerkracht maakt samen met de leerling een mindmap van hun talenten. Deze mindmap nemen de kinderen mee naar huis. Van ouders horen we soms weer terug dat hun kinderen trots zijn op hun talenten. Dit vergroot het zelfbewustzijn en geeft zelfvertrouwen”, meldt Nico tevreden.
Volgens de schooldirecteur smaakt de inzet en het succes van de talentfluisteraars naar meer. “We willen de aandacht voor talenten van onze leerlingen integreren in het reguliere onderwijsaanbod. Het resultaat van deze opzet maakt dat we verder onderzoeken naar een manier waarop we dit kunnen doen. Omdat verreweg de meeste collega's de opleiding hebben gevolgd zijn we nu ook Kindertalentenfluisteraarschool. Dat is een mooie erkenning.”