"Persoonlijk onderwijs met hulp van technologie"
OBS De Steven in Franeker is sinds september 2021 Apple Distinguished School. Dit is een bijzonder predicaat dat slechts een paar scholen in Nederland momenteel hebben. Scholen met deze erkenning geven op eigen wijze invulling aan een visie op leren met technologie. Hoe dat er in de praktijk uitziet vragen we aan Dukke Wiersma, directeur van OBS De Steven.
“Wij kiezen - los van Apple Distinguised School (ADS) - heel bewust voor een andere manier van onderwijs”, leidt Dukke in. “Zo werken we volledig leerdoelgericht en maken we geen gebruik van methodes. Al onze leerlingen volgen een eigen leerroute die het beste past bij hun leerpotentieel. Ons onderwijs is dus heel gepersonaliseerd. In ons onderwijs hebben we veel aan de ecosystemen van apps en technologie die Apple biedt. Het geeft ons de kans om veel aandacht te besteden aan talentontwikkeling, hetgeen weer perfect aansluit bij de visie van Elan Onderwijsgroep."
Een studiereis naar Londen zorgde een aantal jaren geleden voor een belangrijk inzicht in de waarde van technologie in het onderwijs. "We bezochten onder andere een school die al een tijd ADS was. Je verwacht dan echt iets nieuws te zien, maar rondkijkend in de klassen beseften we ons ineens: 'Eigenlijk doen we zelf niet eens zoveel anders dan deze school'. De keuze om zelf een ADS te worden was een hele logische omdat het in het verlengde ligt van ons onderwijsconcept."
Voorwaarden
Het predicaat ADS krijg je niet zomaar. Scholen die zich aanmelden staan voor de uitdaging om duidelijk aan te tonen hoe zij leerlingen op een innovatieve manier onderwijs bieden. Dit doen ze met behulp van technologie, door onder andere gebruik te maken van iPads en apps die passen bij leerdoelen van kinderen.
Dit vergt ook inspanning van het team. "De schoolleider en de leerkrachten moeten daarnaast allemaal een Apple Teacher-certificaat hebben, om zeker te zijn dat technologie ingezet kan worden als dit nodig is. Verder wordt van een ADS gevraagd om aan te tonen welke resultaten de inzet van technologie concreet heeft opgeleverd."
"De keuze om een Apple Distinguished School te worden was een hele logische omdat het in het verlengde ligt van ons onderwijsconcept."
Gereedschapskoffer
De impact van de innovatieve manier van onderwijs op De Steven wordt door Dukke uitgelegd aan de hand van een voorbeeld. Ze vertelt: “We hadden een jongen in de klas die oorspronkelijk uit Syrië komt en beter Nederlands wilde leren. Hij heeft met behulp van een vertaalapp, waarbij hij in zowel het Arabisch als het Nederlands werd voorgelezen, zijn taalvaardigheid verbeterd. Dit soort voorbeelden laten zien dat de school in feite geen muren kent en je met alles op de wereld kan leren.
Technologie biedt zo eindeloze mogelijkheden voor het onderwijs en de leerkrachten. “Je hebt als leerkracht de technologie altijd in je gereedschapskoffer. Dat maakt dat je snel kunt inspelen op behoeften van leerlingen. Daarbij mag je je best kwetsbaar opstellen. Onze vakspecialisten zijn zelf natuurlijk ook geen onuitputtelijke bron van kennis en zoeken met leerlingen dingen op. Kinderen zien dat het helemaal niet erg is als je iets niet weet, maar dat je altijd een mogelijkheid hebt om het op te zoeken”, aldus Dukke.
Gemotiveerd
Ondanks het samenspel tussen technologie en leerkracht, blijft het team kritisch kijken naar de eigen vaardigheden. “Leerkrachten zijn heel gemotiveerd om zich verder te ontwikkelen. Dat is mooi, want onze school wordt daardoor steeds rijker. Een mooi voorbeeld is de Greenscreen Box. Dit is een soort mini-studio waarmee je een verhaal mooi kunt uitbeelden. Samen met een iPad hebben leerlingen dan ineens een kleine filmset tot hun beschikking. Omdat vanuit het team behoefte was aan concrete voorbeelden hebben we hier een scholing voor georganiseerd."
Resultaat
Dukke vat het zijn van een ADS-school als volgt samen: “De manier waarop onze school leerlingen onderwijs biedt voelt voor ons team als ‘normaal’. Toch horen we vaak van collega's dat we echt iets bijzonders doen. Samenwerken, uitdagen, je eigen grenzen verleggen, creativiteit ontwikkelen en toekomstbestendig zijn; het wordt allemaal een beetje 'makkelijker' dankzij de technologie."
Het team is enthousiast over de ingezette ontwikkeling. “We merken dat de aangeleerde vaardigheden bij leerkrachten voor meer lef zorgen om lessen anders te geven. Daarnaast maakt de ondersteuning van technologie het mogelijk dat de leerdoelen vakgebied overstijgend en/of geclusterd aangeboden kunnen worden.
"Samenwerken, uitdagen, je eigen grenzen verleggen, creativiteit ontwikkelen en toekomstbestendig zijn; het wordt allemaal een beetje 'makkelijker' dankzij technologie"
Je houdt hierdoor meer tijd over en dat is altijd mooi meegenomen. De kinderen kunnen die tijd besteden om verder te werken aan hun individuele leerbehoeften. Dit geeft leerlingen veel meer regie over hun ontwikkeling. De technologie die we als Apple Distinguished School kunnen inzetten helpt ons om dit persoonlijke onderwijs kunnen aanbieden.”