"Dit biedt nieuwe kansen voor kinderen"
Op 1 oktober 2021 werd Grutsk geopend, het nieuwe gespecialiseerde centrum voor onderwijs en zorg in Franeker. Een groot aantal kinderen heeft naast het onderwijs ook begeleiding of therapie nodig om een goede ontwikkeling door te maken. Door samenwerking tussen SBO De Bolder, It Twalûk en Wille wordt onderwijs, buitenschoolse opvang en zorg op één vertrouwde locatie aangeboden. Collega's Judith Holtrop en Siep Brouwer vertellen over de ontwikkelingen sinds de opening.
Grutsk bestaat op dit moment uit vier groepen. De Pjutten (een gespecialiseerde peutergroep), de Huiskamer (jeugdhulp), de Structuurklas en de Optimist (thuiszitters). Siep Brouwer werkt als leerkracht in de laatstgenoemde groep. “De Optimist is de doorstroomgroep binnen Grutsk. Dit betekent dat onze leerlingen tijdelijk plaatsnemen in de groep. Vervolgens stromen zij door naar één van de andere groepen binnen Grutsk, naar SBO De Bolder of naar SO It Twalûk.”
Thuiszitters
In de groep van Siep zitten zogenaamde ‘thuiszitters’. Het zijn leerlingen die door verschillende oorzaken niet functioneren op school. Vaak willen ze ook niet meer naar school, daarom krijgen ze op een andere manier aandacht. Siep vertelt: “Ik ben gestart met vier leerlingen, waarvan één inmiddels naar De Bolder is doorgestroomd. Ik heb een kleine groep onder mijn hoede, waarin de kinderen veel aandacht krijgen. Dat moet ook, omdat ze soms een hele weg te gaan hebben. Het is mijn taak om ervoor te zorgen dat mijn leerlingen weer vertrouwen krijgen in een schoolsituatie en andere mensen. Dat is een belangrijke voorwaarde voor plezier in leren. Het uiteindelijk doel is dat de kinderen na dit jaar een plek vinden waarin ze zich veilig en met plezier verder kunnen ontwikkelen”
Siep geeft een inkijkje in een schooldag van zijn groep. “Wat voorop staat is dat ieder kind zo veel mogelijk rust heeft. Ieder kind heeft zijn of haar eigen plekje binnen het klaslokaal. Daarbij hoort ook een eigen kast met lesmateriaal. We beginnen de dag met een gezamenlijk een kopje thee. Vervolgens nemen we de dag door en gaan de leerlingen individueel aan het werk. Al mijn leerlingen hebben een eigen dagplanning, zodat ze hun eigen weg kunnen volgen.”
“Wat voorop staat is dat ieder kind zo veel mogelijk rust heeft. Ieder kind heeft zijn of haar eigen plekje binnen het klaslokaal."
Terecht 'grutsk'
Siep is terecht 'grutsk' op de resultaten van de Optimist. “Het is heel dankbaar om op deze manier met kinderen te werken. Ik praat met blije ouders die vertellen dat hun kind weer plezier heeft in het leven. Ik haal daar veel voldoening uit en het motiveert mij om me voor deze kinderen te blijven inzetten.” De groep van Siep is nog klein, maar hij hoopt dat deze op termijn groter zal worden. “De kinderen uit mijn groep zien vooral elkaar. Uiteindelijk is het de bedoeling dat zij ook meer ervaring krijgen met andere kinderen. We zien gelukkig dat de Optimist langzaamaan volloopt met nieuwe aanmeldingen. Dit biedt nieuwe kansen voor kinderen.”
"Er zijn veel aanmeldingen, wat aangeeft dat er behoefte is aan deze vorm van onderwijs en zorg"
Nu en straks
“Sinds de opening merk je dat mensen ons sneller weten te vinden" vertelt Judith, orthopedagoog bij Grutsk. "Er zijn veel aanmeldingen, wat aangeeft dat er behoefte is aan deze vorm van onderwijs en zorg. De verschillende deelprojecten binnen Grutsk zijn goed van de grond gekomen, de naschoolse opvang zit zelfs helemaal vol. Ook valt echt op dat de onderlinge communicatie en rolverdeling tussen de organisaties soepel verloopt. Dat is fijn om te ervaren, omdat dit juist één van de redenen was om met Grutsk te starten.
De komende tijd ontwikkelt Grutsk zich verder. Judith zegt hierover: “We hopen te kunnen starten met een nieuwe Structuurgroep. Dit is een klas waar kinderen met bijvoorbeeld autisme onderdeel van zijn. In de structuurgroep wordt gewerkt met kleinere klassen. Het werktempo ligt lager en er zijn minder prikkels. Daarnaast willen we de drie andere groepen verder uitbouwen. We zetten in op vollere groepen en hopen meer kinderen welkom te mogen heten."